Niepełnosprawny kierowca – przemieszczanie się samochodem nie musi być wcale kłopotliwe, jeśli tylko przystosujesz auto do jej potrzeb. Możesz to zrobić niezależnie od tego, czy osobą niepełnosprawną jest kierowca, czy pasażer. Nie wierzysz? Sam zobacz!

Czytając artykuł, dowiesz się m.in.:

  • po pierwsze dlaczego niepełnosprawny pasażer powinien mieć dostęp do uchwytu pomocniczego,
  • po drugie czym różnią się najazdy od rampy,
  • po trzecie jak działa żuraw w samochodzie,
  • po czwarte kiedy warto zamontować dodatkowy uchwyt na kierownicę.

Jak przystosować auto do potrzeb niepełnosprawnego pasażera i niepełnosprawnego kierowcy?

Niepełnosprawny kierowca – często przewozisz niepełnosprawnych pasażerów? Wyposaż swój samochód w poniższe sprzęty, aby ułatwić im podróżowanie.

Po pierwsze siedzenie obrotowe – umożliwia łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie z auta. Pozwala odwrócić oraz wysunąć siedzenie poza obrys samochodu.

Po drugie fotel ułatwiający wstawanie – ułatwia wstawanie osobom z problemami np. mięśniowymi. Sterowanie odbywa się za pomocą pilota i dzięki siłownikom elektryczno-hydraulicznym.

Po trzecie regulacja wysokości fotela – przydatna dla osób niskiego wzrostu. Umożliwia uzyskanie komfortowej pozycji. Regulacja odbywa się elektrycznie.

Po czwarte pasy stabilizujące – są używane do przewozu osób, które wymagają większej stabilizacji ciała. Stosuje się je w połączeniu z fabrycznymi pasami bezpieczeństwa.

Po piąte uchwyt drzwiowy – pozwala na stabilne podparcie i łatwiejsze uniesienie ciała podczas wsiadania lub wysiadania z auta. Wczepia się go w zaczep zamka umieszczonego na słupku drzwiowym samochodu.

uchwyt drzwiowy dla niepełnosprawnej osoby
Uchwyt drzwiowy

Po szóste uchwyt pomocniczy – pomocny przy wsiadaniu do samochodów o wysokim zawieszeniu. Jest dostępny w dwóch rozmiarach.

uchwyt pomocniczy
uchwyt pomocniczy w samochodzie

Po siódme stopień pomocniczy.  W czasie jazdy można go schować pod nadwozie samochodu. Wysuwa się go elektrycznie. Przydatny w samochodach typu van/minibus/bus.

stopień pomocniczy
stopień pomocniczy

Zagłówek – mocowany jest na uchwytach wózka inwalidzkiego z możliwością regulacji w dwóch płaszczyznach.

Zagłówek dla osoby niepełnosprawnej

Pasy mocujące wózek – służą do przytwierdzenia wózka do podłogi samochodu. Zabezpieczają przewożoną na wózku osobę niepełnosprawną.

Najazdy – stosowane w celu umieszczania wózka w samochodzie. Rozkłada się je teleskopowo. Maksymalne obciążenie najazdów wynosi do 270 kg.

Rampa – łatwa w rozkładaniu i składaniu. Jest wykonana z aluminium. Po złożeniu zajmuje ok. 190 mm przestrzeni ładunkowej. Dostępna w dwóch opcjach długości: 2 m i 2,4 m. Maksymalny udźwig rampy wynosi 320 kg. Waga jest zależna od długości i wynosi 29 kg lub 32 kg.

Podnośnik – umożliwia przesiadanie się z wózka inwalidzkiego na fotel pasażera. Przykładem może być winda Invalift, Top Slider, Atlas-S Mini.

Żuraw – umożliwia umieszczenie wózka inwalidzkiego w bagażniku. Wózek zaczepiamy do haka. Unosimy go do góry za pomocą silnika elektrycznego nad próg bagażnika. Następnie żuraw się obraca ponad przestrzeń bagażnika i opuszcza wózek.

Żuraw w aucie osoby niepełnosprawnej
Żuraw w aucie osoby niepełnosprawnej

Niepełnosprawny kierowca, zobacz w co wyposażyć swoje auto!

Po pierwsze ręczny gaz, hamulec i sprzęgło do manualnej skrzyni biegów – dla kierowców z dysfunkcją kończyn dolnych. Pod kierownicą montowana jest dźwignia rurowa, która łączy w sobie funkcje sprzęgła, gazu i hamulca. Nie narusza konstrukcji samochodu. Pozwala też na jazdę zdrowemu kierowcy.

Ręczny gaz i hamulec do automatycznej skrzyni biegów – pedał przyspieszenia obsługiwany jest przez manetkę motocyklową. Wskutek ruchu odpychającego dźwignię w kierunku tablicy rozdzielczej następuje wciśnięcie hamulca. Urządzenie wyposażone jest w blokadę mechaniczną hamulca roboczego.  To blokuje pedał w pozycji zahamowania bez odrywania ręki od dźwigni rurowej. Daje to możliwość manewrów takich jak zmiana biegu z pozycji drive na reverse czy ruszanie pod górę. Urządzenie nie narusza konstrukcji samochodu. Pozwala też na jazdę zdrowemu kierowcy.

Po drugie sprzęgło ręczne – dla kierowców z dysfunkcją lewej nogi. Obsługa odbywa się za pomocą dźwigni ręcznej, która blokuje się w pozycji maksymalnego wciśnięcia pedału sprzęgła. Całość zakończona jest obrotową rękojeścią. Urządzenie nie wymaga ingerowania w konstrukcję samochodu.

Zobacz, jak może wyglądać samochód przystosowany do potrzeb niepełnosprawnego kierowcy!

Po trzecie pedał gazu – przeznaczony dla kierowców ze sprawną lewą nogą. Jest to dodatkowy, szeroki pedał. Można go jednak schować, dzięki czemu drugi kierowca (sprawny) może prowadzić samochód w tradycyjny sposób.

Po czwarte kierunkowskazy – przy dysfunkcji lewej górnej kończyny możliwe jest przełożenie kierunkowskazów na prawą stronę.

Po piąte dodatkowy uchwyt na kierownicę – dla kierowców z porażeniem czterokończynowym. Umożliwia dokonanie szybkiego demontażu. Jest dostępny w wykonaniu 2-pinowym lub 3-pinowym.

Po szóste bagażnik dachowy na wózek inwalidzki – wyposażony w elektryczną wciągarkę, służy do załadunku lekkich, składanych wózków inwalidzkich do bagażnika dachowego. Proces załadunku można sterować i nadzorować z fotela samochodowego. Aby możliwe było zastosowanie tego rozwiązania, waga wózka nie może przekroczyć 20 kg, a jego maksymalne wymiary gabarytowe po złożeniu muszą wynosić 35 cm szerokości × 93 cm wysokości.

Dofinansowanie dla osób niepełnosprawnych
Skorzystaj z dotacji dla niepełnosprawnych, aby obniżyć koszty przystosowania samochodu do Twoich potrzeb.

Skorzystaj z dofinansowania PFRON dla osób niepełnosprawnych

Podsumowując przystosowanie samochodu do Twoich potrzeb będzie tańsze, jeśli otrzymasz dotację dla niepełnosprawnych. Dofinansowanie jest przyznawane ze środków PFRON, którymi dysponuje PCPR lub MOPR. Aby je otrzymać, złóż wniosek w PCPR-ze albo MOPR-ze odpowiednim dla miejsca zamieszkania osoby niepełnosprawnej.

Dowiedz się więcej o dofinansowaniach na likwidację barier ze środków PFRON!

Dowiedz się więcej - zadzwoń do ekspertów z Wind Schodowych