Głównym celem naszej firmy jest pomoc klientom w znalezieniu i dostarczeniu optymalnego rozwiązania do zniwelowania bariery architektonicznej, w szczególności takiej, która pojawia się podczas pokonywania schodów, lub poruszania się pomiędzy różnymi kondygnacjami. Oferujemy: platformy, dźwigi, krzesła schodowe, czy windy do domu.
Poniższy artykuł powstał na bazie naszych wieloletnich doświadczeń związanych ze współpracą i kontaktem z osobami niepełnosprawnymi lub starszymi. Jego celem jest szerzenie wiedzy i pomocy a także zagwarantowanie naszym potencjalnym Klientom najwyższej jakości wiedzy nie tylko w zakresie urządzeń dźwigowych.
Jeśli jesteś osobą niepełnosprawną i wybierasz się w podróż pociągiem, musisz wiedzieć na jaką pomoc ze strony przewoźnika możesz liczyć. Istnieje kilka rzeczy, o których powinieneś się dowiedzieć jeszcze przed wyruszeniem w podróż.
Czytając artykuł, dowiesz się m.in.:
- jakie przysługują Ci ulgi,
- na jakiego rodzaju pomoc możesz liczyć na dworcu.
Ulgi dla osób niepełnosprawnych a podróż pociągiem
Osoby niepełnosprawne, wybierające się w podróż środkami transportu PKP, są uprawnione do uzyskania ustawowych ulg refundowanych przez budżet państwa. Warunkiem ich otrzymania jest okazanie odpowiednich dokumentów. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2002 r. określa rodzaje dokumentów uprawniających do korzystania przez osoby niepełnosprawne z określonych zniżek.
Przed zakupem biletu objętego ulgą warto zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi zniżek dla osób niepełnosprawnych. Wykaz ulg ustawowych i kryteria ich przyznawania znajdziesz tutaj (zobacz wykaz ulg ustawowych).
Zakupu biletu możesz dokonać bezpośrednio u konduktora. Zwykle za taką opcję naliczana jest dodatkowa opłata, jednak konduktor nie pobierze jej, jeśli jesteś osobą niepełnosprawną lub o ograniczonej sprawności ruchowej. Warunkiem jest okazanie konduktorowi podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność.
Z takiego obowiązku zwolnione są osoby z widoczną niesprawnością fizyczną (stałą lub czasową). Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. W pociągach z kategorii Express InterCity Premium (EIP), możliwość zakupu biletu u konduktora bez dodatkowej opłaty mają tylko osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich.
Pomoc na dworcach
Osoba niepełnosprawna może uzyskać pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu lub przesiadaniu się do pociągu skomunikowanego, jeżeli na stacjach jest obecny personel.
O potrzebie udzielenia takiej pomocy należy poinformować:
- po pierwsze całodobowo: telefonicznie pod numerem telefonu: 19 757 lub +48 22 3919757,
- po drugie całodobowo: za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie PKP,
- po trzecie w godzinach pracy Centrum Obsługi Klienta,
co najmniej na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży.
Centra Obsługi Klienta mieszczą się w następujących lokalizacjach (stan na 24.05.2016 r.):
- Dworzec Gdańsk Główny (ul. Podwale Grodzkie 1, 80-895 Gdańsk), czynny codziennie w godz. 08:40 – 20:00,
- Dworzec Poznań Główny (ul. Dworcowa 2, 61-801 Poznań), czynny codziennie w godz. 08:15 – 19:35,
- Dworzec Wrocław Główny (ul. Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław), czynny codziennie w godz. 07:50 – 19:10,
- Dworzec Warszawa Centralna (Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa), czynny codziennie 09:10 – 20:30,
- Dworzec Katowice (Pl. Szewczyka 2 40-098 Katowice), czynny codziennie w godz. 07:30 – 18:50,
- Dworzec Kraków Główny (ul. Pawia 5a, 31-154 Kraków ), czynny codziennie w godz. 09:00 – 20:20,
- Dworzec Szczecin Główny (ul. Kolumba 1, 70-035 Szczecin), czynny pn-czw., sob: 09:15-17:40 pt, niedz: 08:15-17:40.
W zgłoszeniu należy podać:
- po pierwsze datę i godzinę podróży;
- po drugie telefon kontaktowy;
- po trzecie stacje: wyjazdu i przyjazdu lub stację przesiadki z informacją, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc;
- po czwarte rodzaj niepełnosprawności;
- po piąte czas i miejsce spotkania z pracownikami pomocy.
i opcjonalnie:
- numer wagonu oraz numer miejsca (w przypadku pociągu/wagonu z rezerwacją miejsc);
- informację o tym, czy podróż odbywa się z osobą towarzyszącą/opiekunem; psem przewodnikiem/asystującym;
- wszelkie inne przydatne informacje (np. rodzaj bagażu).
Warto też wiedzieć, że organizatorzy przejazdów grupowych, których uczestnikami są osoby niepełnosprawne, powinni przed wyjazdem zgłosić przewoźnikowi potrzebę asysty lub/i zapewnienia odpowiedniego rodzaju taboru.