Jeśli jesteś osobą niepełnosprawną i wybierasz się w podróż pociągiem, musisz wiedzieć na jaką pomoc ze strony przewoźnika możesz liczyć. Istnieje kilka rzeczy, o których powinieneś się dowiedzieć jeszcze przed wyruszeniem w podróż.

Podróż pociągiem przez osobę niepełnosprawną

Czytając artykuł, dowiesz się m.in.:

  • jakie przysługują Ci ulgi,
  • na jakiego rodzaju pomoc możesz liczyć na dworcu.

Ulgi dla osób niepełnosprawnych a podróż pociągiem

Osoby niepełnosprawne, wybierające się w podróż środkami transportu PKP, są uprawnione do uzyskania ustawowych ulg refundowanych przez budżet państwa. Warunkiem ich otrzymania jest okazanie odpowiednich dokumentów. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2002 r. określa rodzaje dokumentów uprawniających do korzystania przez osoby niepełnosprawne z określonych zniżek.

Przed zakupem biletu objętego ulgą warto zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi zniżek dla osób niepełnosprawnych. Wykaz ulg ustawowych i kryteria ich przyznawania znajdziesz tutaj (zobacz wykaz ulg ustawowych).

Likwidacja barier
Zanim wyjedziesz na wakacje, sprawdź, z jakich ulg możesz skorzystać.

Zakupu biletu możesz dokonać bezpośrednio u konduktora. Zwykle za taką opcję naliczana jest dodatkowa opłata, jednak konduktor nie pobierze jej, jeśli jesteś osobą niepełnosprawną lub o ograniczonej sprawności ruchowej. Warunkiem jest okazanie konduktorowi podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność.

Z takiego obowiązku zwolnione są osoby z widoczną niesprawnością fizyczną (stałą lub czasową). Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. W pociągach z kategorii Express InterCity Premium (EIP), możliwość zakupu biletu u konduktora bez dodatkowej opłaty mają tylko osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich.

Wakacje osoby niepełnosprawnej
Jeżeli poruszasz się na wózku inwalidzkim, zabierz ze sobą na wakacje schodołaz, który pomoże Ci pokonać schody w niemal wszystkich hotelach, restauracjach i muzeach.

Pomoc na dworcach

Osoba niepełnosprawna może uzyskać pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu lub przesiadaniu się do pociągu skomunikowanego, jeżeli na stacjach jest obecny personel.

O potrzebie udzielenia takiej pomocy należy poinformować:

  • po pierwsze całodobowo: telefonicznie pod numerem telefonu: 19 757 lub +48 22 3919757,
  • po drugie całodobowo: za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie PKP,
  • po trzecie w godzinach pracy Centrum Obsługi Klienta,

co najmniej na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży.

Centra Obsługi Klienta mieszczą się w następujących lokalizacjach (stan na 24.05.2016 r.):

  • Dworzec Gdańsk Główny (ul. Podwale Grodzkie 1, 80-895 Gdańsk), czynny codziennie w godz. 08:40 – 20:00,
  • Dworzec Poznań Główny (ul. Dworcowa 2, 61-801 Poznań), czynny codziennie w godz. 08:15 – 19:35,
  • Dworzec Wrocław Główny (ul. Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław), czynny codziennie w godz. 07:50 – 19:10,
  • Dworzec Warszawa Centralna (Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa), czynny codziennie 09:10 – 20:30,
  • Dworzec Katowice (Pl. Szewczyka 2 40-098 Katowice), czynny codziennie w godz. 07:30 – 18:50,
  • Dworzec Kraków Główny (ul. Pawia 5a, 31-154 Kraków ), czynny codziennie w godz. 09:00 – 20:20,
  • Dworzec Szczecin Główny (ul. Kolumba 1, 70-035 Szczecin), czynny pn-czw., sob: 09:15-17:40 pt, niedz: 08:15-17:40.
Opieka nad rodzicami niepełnosprawnymi
Opieka na osobami niepełnosprawnymi

W zgłoszeniu należy podać:

  • po pierwsze datę i godzinę podróży;
  • po drugie telefon kontaktowy;
  • po trzecie stacje: wyjazdu i przyjazdu lub stację przesiadki z informacją, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc;
  • po czwarte rodzaj niepełnosprawności;
  • po piąte czas i miejsce spotkania z pracownikami pomocy.

i opcjonalnie:

  • numer wagonu oraz numer miejsca (w przypadku pociągu/wagonu z rezerwacją miejsc);
  • informację o tym, czy podróż odbywa się z osobą towarzyszącą/opiekunem; psem przewodnikiem/asystującym;
  • wszelkie inne przydatne informacje (np. rodzaj bagażu).

Warto też wiedzieć, że organizatorzy przejazdów grupowych, których uczestnikami są osoby niepełnosprawne, powinni przed wyjazdem zgłosić przewoźnikowi potrzebę asysty lub/i zapewnienia odpowiedniego rodzaju taboru.