Szkoła przyjazna uczniom niepełnosprawnym to marzenie wielu opiekunów dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dzięki ustawie o zapewnieniu dostępności wreszcie pojawia się szansa na jego spełnienie – i to już od września! Zobacz, jakie urządzenia pozwolą zlikwidować bariery architektoniczne nawet w budynkach podlegających pod nadzór konserwatora zabytków.
Poświęć 7 minut na przeczytanie artykułu i dowiedz się:
- dlaczego dyrektorzy chcą jak najszybciej zmienić swoje placówki w szkoły bez barier architektonicznych,
- jak przystosować szkołę dla uczniów niepełnosprawnych,
- która winda schodowa do transportu niepełnosprawnych dzieci w szkole może zyskać akceptację konserwatora zabytków.
Coraz mniej czasu na niwelowanie barier architektonicznych w szkole
Wejście w życie ustawy o zapewnieniu dostępności zrewolucjonizuje wiele sfer życia osób niepełnosprawnych. Jedną z nich będzie zmiana obecnych placówek edukacyjnych w przyjazne szkoły bez barier architektonicznych.
Nowe przepisy zobowiązują wszystkie jednostki sektora publicznego do ułatwienia osobom niepełnosprawnym dostępu do budynków użyteczności publicznej. Co to oznacza w praktyce? Osoby z niepełnosprawnościami, które po 6 września 2021 r. napotkają na bariery architektoniczne, będą mogły zawnioskować o ich usunięcie.
Instytucje publiczne, w tym szkoły uzyskają wtedy maks. 2 miesiące na założenie windy dla niepełnosprawnych lub zniwelowanie barier w inny sposób. Brak reakcji na złożony wniosek może zakończyć się złożeniem skargi do PFRON-u.
Winda schodowa do szkoły – atrakcyjna alternatywa dla tradycyjnego dźwigu
Nowe przepisy dotyczą także budynków objętych nadzorem konserwatora zabytków, w których często nie można założyć tradycyjnej windy. Jak zatem uniknąć przykrych konsekwencji i pomimo przeszkód stworzyć szkołę przyjazną uczniom niepełnosprawnym? Zobacz, jaką windę wybrać do szkoły, by ułatwić uczniom przemieszczanie się między piętrami!
Sprawdzonym sposobem likwidacji barier architektonicznych jest zakup windy schodowej do szkoły, czyli krzesła lub platformy schodowej. Obydwa dźwigi stanowią korzystną alternatywę cenową dla montażu standardowej windy. A ich założenie nie wymaga przeprowadzania remontów ani przeróbek budowlanych. Dlatego często zakładamy je w zabytkowych budynkach objętych nadzorem konserwatora.
Krzesło ruchome na schody – najtańsza winda do szkoły
W przypadku wąskich schodów lub braku wolnej przestrzeni przed rozpoczęciem ich biegu, dobrym rozwiązaniem będzie krzesło schodowe. Jest to mała winda, która porusza się tuż nad stopniami i służy do bezpiecznego transportowania osób w pozycji siedzącej. Jej zaletą jest relatywnie niska cena.
Urządzenie ma jednak także wadę – nie pozwala na przewożenie osoby niepełnosprawnej razem z wózkiem inwalidzkim. Korzystanie z tej windy w szkole wymaga więc wsparcia ze strony nauczyciela, który pomoże uczniowi przejść z wózka na siedzisko krzesełka.
Zastosowanie platform schodowych w szkołach objętych nadzorem konserwatorów budynków
Pełną samodzielność daje natomiast platforma dla niepełnosprawnych, która transportuje po schodach osobę niepełnosprawną razem z wózkiem inwalidzkim. Ta popularna winda schodowa jest jednocześnie wygodna i bardzo efektowna.
Estetycznym wyglądem wyróżniają się przede wszystkim windy dla niepełnosprawnych firmy Ascendor, które od lat likwidują bariery w zabytkowych budynkach. Ich smukłe kształty, ponadczasowe wzornictwo oraz możliwość dopasowania koloru do kolorystyki szkoły to ważne argumenty w rozmowie z konserwatorem zabytków. Tym bardziej, że platformy dla niepełnosprawnych nie wymagają przeprowadzania przeróbek budowlanych.
FAQ
Jaką windę wybrać do szkoły?
Największym zainteresowaniem dyrektorów szkół cieszą się platformy schodowe, czyli urządzenia przeznaczone do transportowania po schodach osób na wózkach inwalidzkich. Platformy dla niepełnosprawnych to komfortowe windy, które zajmują mało miejsca, ponieważ montujemy je w ciągu biegu schodowego.
Jeśli w budynku nie można zainstalować platformy schodowej, warto rozważyć założenie mniejszej i tańszej windy krzesełkowej. Krzesełko schodowe przewozi pasażera w pozycji siedzącej, lecz nie pozwala na transportowanie wózka inwalidzkiego.
Alternatywą dla platformy przyschodowej jest także podnośnik pionowy – Kali B lub LiftBoy. Urządzenie służy do niwelowania różnic pomiędzy poziomami, które sięgają maksymalnie 3 m i umożliwia przetransportowanie osoby niepełnosprawnej – samej lub z opiekunem. Podczas jego montażu można ominąć schody i ustawić urządzenie np. obok balkonu lub wysokiego podestu.
Jak zlikwidować bariery architektoniczne w szkole objętej nadzorem konserwatora zabytków?
W takiej sytuacji warto wybrać platformę schodową firmy Ascendor, która wyróżnia się niezawodnością oraz eleganckim wzornictwem. Smukły kształt i możliwość dopasowania koloru windy do kolorystyki zabytkowego budynku mogą przekonać konserwatora zabytków do wyrażenia zgody na montaż platformy. Mocnym argumentem będzie także brak konieczności przeprowadzania przeróbek budowlanych w budynku podczas zakładania windy dla niepełnosprawnych.
Innym sposobem na likwidację barier architektonicznych w szkole jest zakup schodołaza, czyli mobilnego transportera, który nie wymaga uzyskania zgody konserwatora. Właściciele schodołazów nie muszą też przeprowadzać przeglądów UDT. Minusem tego urządzenia jest konieczność korzystania z pomocy opiekuna, który pełni rolę operatora schodołaza.