Podróż pociągiem osoby niepełnosprawnej

Jeśli jesteś osobą niepełnosprawną i wybierasz się w podróż pociągiem, musisz wiedzieć na jaką pomoc ze strony przewoźnika możesz liczyć. Jest kilka informacji, które powinieneś wiedzieć przed wyruszeniem w podróż.

wagon_platforma

Ulgi w opłatach za bilet

Osoby niepełnosprawne wybierające się w podróż środkami transportu PKP uprawnione są do refundowanych przez budżet państwa ulg ustawowych, pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2002 r. określa rodzaje dokumentów uprawniających do korzystania przez osoby niepełnosprawne z określonych zniżek.

Przed zakupem biletu z ulgą ustawową warto zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi konkretnych ulg. Wykaz ulg ustawowych i kryteria ich przyznawania znajdziesz tutaj (zobacz wykaz ulg ustawowych).

Zakup biletu możliwy jest też bezpośrednio u konduktora. Zwykle za taką opcję pobierana jest opłata, jednak konduktor nie pobierze jej, jeśli kupujący jest osobą niepełnosprawną lub o ograniczonej sprawności ruchowej. Warunkiem jest okazanie konduktorowi podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność. Z takiego obowiązku zwolnione są osoby z widoczną niesprawnością fizyczną (stałą lub czasową). Wyjątkiem są pociągi kategorii Express InterCity Premium (EIP), gdzie tylko osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach mają możliwość zakupu biletu u konduktora na pokładzie pociągu bez opłaty za jego wystawienie.

Pomoc na dworcach

Osoba niepełnosprawna może uzyskać pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu lub przesiadaniu się do pociągu skomunikowanego, jeśli na stacjach obecny jest personel.

O potrzebie udzielenia takiej pomocy należy poinformować:

  • całodobowo: telefonicznie na numer telefonu: 19 757 lub +48 22 3919757
  • całodobowo: za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie PKP
  • w godzinach pracy Centrum Obsługi Klienta

co najmniej na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży.

Centra Obsługi Klienta mieszczą się w następujących lokalizacjach (stan na 24.05.2016 r.):

  • Dworzec Gdańsk Główny (ul. Podwale Grodzkie 1, 80-895 Gdańsk), czynny codziennie w godz. 08:40 – 20:00
  • Dworzec Poznań Główny (ul. Dworcowa 2, 61-801 Poznań), czynny codziennie w godz. 08:15 – 19:35
  • Dworzec Wrocław Główny (ul. Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław), czynny codziennie w godz. 07:50 – 19:10
  • Dworzec Warszawa Centralna (Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa), czynny codziennie 09:10 – 20:30
  • Dworzec Katowice (Pl. Szewczyka 2 40-098 Katowice), czynny codziennie w godz. 07:30 – 18:50
  • Dworzec Kraków Główny (ul. Pawia 5a, 31-154 Kraków ), czynny codziennie w godz. 09:00 – 20:20
  • Dworzec Szczecin Główny (ul. Kolumba 1, 70-035 Szczecin), czynny pn-czw., sob: 09:15-17:40 pt, niedz: 08:15-17:40

W zgłoszeniu należy podać:

  • datę i godzinę podróży;
  • telefon kontaktowy;
  • stacje: wyjazdu i przyjazdu lub stację przesiadki z informacją, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc;
  • rodzaj niepełnosprawności;
  • czas i miejsce spotkania z pracownikami pomocy.

i opcjonalnie:

  • numer wagonu i numer miejsca (w przypadku pociągu/wagonu z rezerwacją miejsc);
  • informację o tym, czy podróż odbywa się z osobą towarzyszącą/opiekunem; psem przewodnikiem/asystującym;
  • wszelkie inne przydatne informacje (np. rodzaj bagażu).

Warto też wiedzieć, że organizatorzy przejazdów grupowych, w których grupach będą podróżowały osoby niepełnosprawne, powinni przed wyjazdem zgłosić przewoźnikowi potrzebę asysty lub/i zapewnienia odpowiedniego rodzaju taboru.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail