Adaptacja samochodu dla osoby niepełnosprawnej

Przemieszczanie się samochodem może wcale nie być kłopotliwe dla osoby niepełnosprawnej, jeśli tylko ma przystosowane auto do swoich potrzeb. Dotyczy to zarówno pasażera, jak i samego kierowcy będącego osobą niepełnosprawną.

* * *

Pasażer niepełnosprawny

Siedzenie obrotowe – umożliwia łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie z auta. Pozwala odwrócić i wysunąć siedzenie poza obrys samochodu.

Fotel ułatwiający wstawanie – ułatwia wstawanie osobom z problemami np. mięśniowymi. Sterowanie odbywa się za pomocą pilota i dzięki siłownikom elektryczno-hydraulicznym.

Regulacja wysokości fotela – przydatne dla osób o niskim wzroście. Umożliwia uzyskanie komfortowej pozycji. Regulacja odbywa się elektrycznie.

Pasy stabilizujące – używane do przewozu osób, które wymagają większej stabilizacji ciała. Stosowane w połączeniu z fabrycznymi pasami bezpieczeństwa.

Uchwyt drzwiowy – pozwala na stabilne podparcie i łatwiejsze uniesienie ciała w momencie wsiadania/wysiadania. Wczepia się go w zaczep zamka umieszczonego na słupku drzwiowym samochodu.

uchwyt_drzwiowy

Uchwyt pomocniczy – pomocny przy wsiadaniu do samochodów o wysokim zawieszeniu. Występuje w dwóch rozmiarach.

uchwyt_pomocniczy

Stopień pomocniczy – w czasie jazdy schowany jest pod nadwoziem pojazdu. Wysuwany jest elektrycznie. Przydatny w samochodach typu van/minibus/bus.

stopien_pomocniczy

Zagłówek – mocowany jest na uchwytach wózka inwalidzkiego z możliwością regulacji w dwóch płaszczyznach.

zaglowek

Pasy mocujące wózek – służą do przytwierdzenia wózka do podłogi samochodu. Zabezpieczają przewożoną na wózku osobę niepełnosprawną.

Najazdy – stosowane w celu umieszczania wózka w samochodzie. Składane są teleskopowo. Maksymalne obciążenie najazdów wynosi do 270 kg.

Rampa – łatwa w rozkładaniu i składaniu. Wykonana jest z aluminium. Po złożeniu zajmuje ok. 190 mm przestrzeni ładunkowej. Dostępna w dwóch opcjach długości: 2 m i 2,4 m. Maksymalny udźwig rampy wynosi 320 kg. Waga to w zależności od długości: 29 kg i 32 kg.

Podnośnik – umożliwia przesiadanie się z wózka inwalidzkiego na fotel pasażera. Przykładem może być winda Invalift, Top Slider, Atlas-S Mini.

Żuraw – umożliwia umieszczenie wózka inwalidzkiego w bagażniku. Wózek zaczepiony do haka unoszony jest do góry za pomocą silnika elektrycznego nad próg bagażnika. Następne żuraw się obraca nad przestrzeń bagażnika i opuszcza wózek.

zuraw

* * *

Kierowca niepełnosprawny

Ręczny gaz, hamulec i sprzęgło do manualnej skrzyni biegów – dla kierowców z dysfunkcją kończyn dolnych. Pod kierownicą montowana jest dźwignia rurowa, która łączy w sobie funkcje sprzęgła, gazu i hamulca. Nie narusza to konstrukcji samochodu. Pozwala też na jazdę zdrowemu kierowcy.

Ręczny gaz i hamulec do automatycznej skrzyni biegów – pedał przyspieszenia obsługiwany jest przez manetkę motocyklową. Wskutek ruchu odpychającego dźwignię w kierunku tablicy rozdzielczej następuje wciśnięcie hamulca. Urządzenie wyposażone jest w blokadę mechaniczną hamulca roboczego, co umożliwia zablokowanie pedału w pozycji zahamowania bez odrywania ręki od dźwigni rurowej. Daje to możliwość manewrów takich jak zmiana biegu z pozycji drive na reverse czy ruszanie pod górę. Urządzenie nie narusza konstrukcji samochodu. Pozwala też na jazdę zdrowemu kierowcy.

Sprzęgło ręczne – dla kierowców z dysfunkcją lewej nogi. Obsługa odbywa się za pomocą dźwigni ręcznej, która blokuje się w pozycji maksymalnego wciśnięcia pedału sprzęgła. Całość zakończona jest obrotową rękojeścią. Urządzenie nie wymaga ingerencji w konstrukcję samochodu.

Pedał gazu – przeznaczony dla kierowców ze sprawną lewą nogą. Jest to dodatkowy, szeroki pedał. Można go jednak schować i drugi kierowca (sprawny) może prowadzić samochód w tradycyjny sposób.

Kierunkowskazy – przy dysfunkcji lewej górnej kończyny możliwe jest przełożenie kierunkowskazów na prawą stronę. Jest to dźwignia kierunkowskazu połączona z uchwytem na kierownicę.

dzwignia_kierunkowskazu

Dodatkowy uchwyt na kierownicę – dla kierowców z porażeniem czterokończynowym. Posiada możliwość szybkiego demontażu. Może być w wykonaniu 2-pinowym lub 3-pinowym.

Bagażnik dachowy na wózek inwalidzki – wyposażony w elektryczną wciągarkę, służy do załadunku lekkich, składanych wózków inwalidzkich do bagażnika dachowego. Proces załadunku jest sterowany i nadzorowany z fotela samochodowego. Aby możliwe było zastosowanie tego rozwiązania, waga wózka nie może przekroczyć 20 kg, a jego maksymalne wymiary gabarytowe po złożeniu muszą wynosić 35×93 cm (szer.x wys.).

bagaznik_dachowy

* * *

Aby przystosować samochód do potrzeb osoby niepełnosprawnej, można zwrócić się o dofinansowanie. Dofinansowanie realizacji przystosowania odbywa się ze środków PFRON’u. Środkami dysponuje jednak PCPR/MOPR. Pisemne wnioski składa się w PCPR/MOPR właściwym dla miejsca zamieszkania osoby niepełnosprawnej.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail